تغذیه برای چیرگی بر افسردگی

گوشت، ماهی، تخم‌مرغ و عدس از منابع غنی پروتئین هستند که بایستی برای شکست دادن افسردگی روی آنها حساب ویژه باز کنید. تحقیقات نشان داده که اگر تریپتوفان (یکی از بیست و دو اسید آمینهٔ اصلیِ یاخته‌های زنده و از اجزای سازنده پروتئین‌ها) را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حال عمومی شما بهبود می‌یابد.

بهتر است ماهی‌های چرب را هم بیشتر مصرف کنید. بدن به امگا-۳ داخل آجیل‌ها هم نیاز دارد تا عملکرد بهتری داشته باشد و افرادی که به اندازه کافی آنها را مصرف نمی‌کنند بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

غلات سبوس‌دار هم مهم هستند. همه چیز، از نان جو گرفته تا نان گندم سبوس‌دار منابع عالی برای آزادسازی آرامِ انرژی هستند که از سقوط قند خون شما و ورودتان به حالت افسردگی، جلوگیری می‌کند. اینها در کنار میوه‌ها و سبزیجات، فراهم‌آورندهٔ زینک و اسید فولیک هستند که هر دو در رفع افسردگی بسیار مهمند.

و بهتر است در کنار مصرف موارد بالا، رو به پرهیز از محصولات فرآوری شده بیاورید. افرادی که غذاهای تازه می‌خورند معمولا کمتر افسردگی را تجربه می‌کنند.

تغذیه برای چیرگی بر استخوان‌های تُرد

کودکی یک برههٔ بسیار مهم برای مصرف محصولات لبنی و شیر است، و حتما می‌دانید که اینها قدرت و تراکم استخوان‌ها را افزایش می‌دهند.

تا سن ۲۰ سالگی، ما باید تقریبا روزی ۱۵۰ میلی‌گرم کلسیم وارد استخوان‌های خود کنیم. اگر در دو دههٔ اول عمر خود کلسیم جذب نکنیم، استخوان‌ها که در حال رشد و توسعه هستند شاید هرگز به نهایت قدرت خود نرسند.

رژیم غذایی در بزرگسالی برای حفظ استخوان‌ها مهم است. از هر دو زن یک نفر، و از هر پنج مرد یک نفر، با عبور از ۵۰ سالگی دچار شکستن استخوان می‌شوند، که تنها دلیل آن بیماری پوکی استخوان است.

ویتامین دی -معروف به ویتامین آفتاب- که در غذاهایی مثل روغن ماهی، شیر، کره گیاهی، و سیریال‌های صبحانه یافت می‌شود برای تقویت بدن‌تان در جذب کلسیم بسیار مهم است. ویتامین کا که در غذاهایی مثل بروکلی پیدا می‌شود هم به عنوان حامل کلسیم به مقصد رگ‌ها و استخوان‌ها عمل می‌کند. منیزیومی که در نخود، آجیل‌ها، عدس و گوجه وجود دارد، در ترکیب با پروتئین به ساختن بافت استخوانی کمک می‌کنند.

تغذیه برای چیرگی بر فشار خون بالا

بیشتر ما نمک خیلی زیادی مصرف می‌کنیم. کاهش آن می‌تواند فشار خون را رفع کند. باید سعی کنیم که هرگز در طول روز بیش از ۶.۲۵ گرم نمک نخوریم.

پتاسیم و منیزیوم موجود در اسفناج، موز، غلات سبوس‌دار، و آجیل نیز به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. اما به شکل افراطی روی یک غذا تمرکز نکنید. پارسال بود که دانشمندان سوئدی کشف کردند تغذیهٔ مرکب با غذاهای حاوی آنتی-اکسیدان‌ها، غلات سبوس‌دار، و اسیدهای چرب مفید کمک می‌کند تا فشار خون تقریبا یک دهم کاهش پیدا کند.

تغذیه برای چیرگی بر صرع

اگر فقط یک بیماری باشد که می‌تواند قدرت درمانی رژیم غذایی را نشان دهد، صرع است. طبق تحقیقات، یک رژیم غذایی که در آن چربی بسیار زیاد و کربوهیدرات بسیار کم است، باعث کاهش تشنج در دو سوم کودکان مبتلا به صرع می‌شود. رژیم غذایی کتوژنیک که از دهه ۱۹۲۰ به بعد وجود داشته، بدن را در وضعیت چربی‌سوزی قرار می‌دهد و باعث تولید ترکیبات شیمیایی به نام کِتون‌ها می‌شود که از تشنج‌ها جلوگیری می‌کنند.

البته در این زمینه هنوز تحقیقات کافی انجام نشده و دستاوردها تا حدی همراه با حدس و گمان باقی مانده‌اند.

تغذیه برای چیرگی بر سرطان

بنیاد پژوهش‌های جهانی سرطان کشف کرده که بیش از یک سوم از ۱۲ سرطان رایج دنیا صرفا با تغییر در سبک زندگی و تنوع‌بخشی به غذاهایی که می‌خوریم، قابل جلوگیری هستند. این طور نیست که یک غذا بتواند خطر را دور کند، بلکه همهٔ مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که در مجموعه‌ای از غذاهای گیاهی یافت می‌شوند در کنار هم محافظتی اضافه را فراهم می‌کنند.

محققین توصیه می‌کنند که گوجه، لوبیا، پیاز، سیر، خانواده کلم (بروکلی، گل کلم، کلم دکمه‌ای و …)، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره، و غلات سبوس‌دار را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در حقیقت، رژیم‌های سبزیخواری  تاثیر مثبت تغذیه خوب به طور مشخص در مبارزه با سرطان مفید هستند.

برخی دیگر از غذاهای مناسب برای شکست دادن سرطان عبارتند از کره بادام و باقلا و لوبیای پخته شده که محتویات پر فیبر آنها می‌تواند در مقابل سرطان روده بزرگ شما را محافظت کند.

تغذیه برای چیرگی بر کم‌انرژی‌بودن

گروه بزرگی از بزرگسالان هیچ چیزی در وعدهٔ صبحانه نمی‌خورند و بسیاری که در رژیم هستند آن را برای کاهش وزن حذف می‌کنند، اما این تنها باعث می‌شود از فقدان انرژی و نداشتن تمرکز رنج ببرید و صبح تا ظهر عملکرد شغلی خوبی نداشته باشید.

بهترین صبحانه، هم سرشار از فیبر است و  هم پروتئین دارد. این ترکیب به ایجاد حس سیری و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. مثلا سیریال غلال سبوس‌دار، یا فرنی همراه با شیر و تخم‌مرغ آب‌پزشده، ترکیبات خوبی هستند.