پنج نکته برای آن ها که میخواهند از سئو بدانند

قدم اول: مقدمه‌چینی

در طول مقدمه‌چینی‌های اولیه، شما باید خود را برای موفقیت آماده کنید. درست مثل یک خانه که قبل از شکل گرفتن به یک فونداسیون خوب نیاز دارد، استراتژی سئوی شما هم به یک فونداسیون نیازمند است. فونداسیون در این مورد به خصوص متشکل است از ابزارهایی مثل Google Analytics, Google AdWords و Google Webmasters Tools.

seo-idea-lightbulbs-ss-1920

  • Google Analytics نقش مهمی در ردیابی و آنالیز نحوه برقراری ارتباط بازدیدکنندگان با وب‌سایت شما بازی می‌کند. از آنجایی که این ابزار کاملا رایگان است و کار با آن هم سختت نیست، استفاده از آن برای هر سئوکاری یک ضرورت به حساب می‌آید. علاوه بر ساختن یک اکانت و اضافه کردن آن به وب‌سایت خود، باید شرح ویژگی‌های آن را هم مطالعه کنید.
  • Google AdWords ابزار مفیدی است چون با توانایی‌های کاوش کلمات کلیدی‌‌اش، ارتباط تنگاتنگی با سئو دارد. این ابزار فوق‌العاده ارزشمند به شما اجازه می‌دهد که ببینید دیگرانن بیشتر در مورد چه موضوعی جست‌وجو می‌کنند تا بتوانید بهتر به نیازها و سوالات‌شان پاسخ بدهید.
  • Google Webmasters Tools به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد وب‌سایت خود را از دید گوگل بررسی کنید. این مجموعه ابزار نشان می‌دهد که عملکرد صفحات وب‌سایت شماا چگونه است، چه لینک‌هایی به وب‌سایت شما هدایت شده‌اند، کدام کلمات کلیدی بیشترین کاربرد را دارند و چه جنبه‌هایی از وب‌سایت نیاز به تغییر و اصلاح دارند. با خواندن راهنمای این ابزار اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست می‌آورید.

قدم دوم: بررسی وب‌سایت

اگر همین حالا یک وب‌سایت دارید باید برای شروع کار خدمات سئو، وب‌سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. هر ماه، گوگل در رابطه با جریمه‌های‌ش دقیق‌تر می‌شود و قوانین جدی‌تری را وضع می‌کند. بهترین راه برای این که مطمئن شوید وب‌سایت شما مشکلی ندارد انجام یک بررسی دقیق است.

یکی از مفیدترین ابزارهای بررسی وب‌سایت، چک‌لیست بررسی سایت Moz است. این چک‌لیست پرجزئیات برای آزمایش همه چیز از محتوا و امکان دسترسی گرفته تا معماری سایت و لینک‌هایی داخلی ابزار مناسبی است.

یکی دیگر از ابزارهای سودمند در این زمینه WooRank می‌باشد. این ابزار سودمند بررسی وب‌سایت به صورت خودکار بسیاری از موارد موجود در چک‌لیست Mozz را چک و آنالیز می‌کند. با اینکهه بررسی یک وب‌سایت از جنبه‌های مختلف کاری است که به انرژی و زمان زیادی احتیاج دارد، اما برای سئو ضروری است. جریمه‌ها برای تخلفات موجود بسیار سنگین هستند و در اکثر مواقع می‌توانند زحماتی که برای وب‌سایت خود می‌کشید را خنثی کنند.

قدم سوم: با WWW یا بی WWW

جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو به همان سه W ای وابسته است که در آدرس وب‌سایت خود مشاهده می‌کنید. اگر به اندازه کافی حواس‌تان نباشد، ممکن است به خاطر این سه حرف اشتباه بزرگی مرتکب شوید. خیلی‌ها فکر می‌کنند که این موضوع نشان دهنده این است که آیا دیگران می‌توانند با domain.com وارد وب‌سایت شما شوند یا حتما باید با نوشتن www.domain.com به وب‌سایت شما وارد شوند ولی موضوع اصلی این نیست.

موضوع اصلی این است که موتورهای جست‌وجو چطور وب‌سایت شما را می‌بینند و لینک‌ها چطور به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند. شما می‌توانید خودتان انتخاب کنید که WWW باشد یا نباشد، ولی حتما سعی کنید فقط یکی از این دو راه را انتخاب کنید. اگر هر دو را انتخاب کنید، موتورهای جست‌وجو وب‌سایت شما را در واقع دو وب‌سایت جداگانه در نظر می‌گیرند که این می‌تواند تاثیر منفی بزرگی روی رنکینگ و کیفیت لینک‌های وب‌سایت شما بگذارد

برخی از متخصصان بر این باورند که کاوش کلمات کلیدی مهم‌ترین بخش سئو است. از آنجایی که سئو جنبه‌های متفاوت زیادی دارد، تایید این جمله کار مشکلی است. ولی اگر در مورد سئو جدیت به خرج می‌دهید، باید توجه زیادی به مرحله کاوش کلمات کلیدی داشته باشید.

برای اینکه در میان بیش از ۱۰۰ میلیارد عبارت جست‌وجو شده در گوگل در هر ماه وب‌سایت شما امکان پیدا شدن را داشته باشد، باید به خوبی وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید که این کار هم با کاوش کلمات کلیدی شروع می‌شود. همه موارد مهم بعدی زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که شما کاملا متوجه شده باشید که مخاطبان‌تان بیشتر به دنبال چه چیزی هستند. در لیست زیر چند ابزار مفید برای کاوش کلمات کلیدی را مشاهده می‌کنید:

  • Google AdWords Keyword Planner
  • Google Suggest
  • Ubersuggest
  • Google Trends
  • Google Webmasters Tools

قدم پنجم: ناوبری

ناوبری، تا جایی که به سئو مربوط می‌شود، از دو جهت مهم است. اول اینکه برای بازدیدکنندگان شما این ضروری است که بتوانند به آسانی و بدون هیچ مشکلی بین صفحات وب‌سایت شما حرکت کنند و دوم اینکه موتورهای جست‌وجو نیاز دارند که بتوانند بین لینک‌ها و صفحات ارتباط واضحی پیدا کنند.

برای اینکه هم‌زمان به این دو هدف برسید، باید یک ناوبری جامع ایجاد کنید. برای این کار باید اول شناسایی کنید که بازدیدکننده‌ها چرا به وب‌سایت شما می‌آیند، برترین صفحات خروجی وب‌سایت شما کدام صفحات هستند و چه عباراتی در وب‌سایت جست‌وجو می‌شوند.

سپس باید محصولات و صفحات کلیدی وب‌سایت خود را با نام‌گذاری‌های مناسب طبقه‌بندی کنید. در مرحله آخر این دسته‌بندی‌ها را در بخش ناوبری وب‌سایت خود قرار دهید. اگر می‌خواهید از منوهای کشویی در بخش ناوبری وب‌سایت خود استفاده کنید، این منوها باید با زبان HTML طراحی شوند تا موتورهای جست‌وجو بتوانند آنها را بخوانند.

 

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاه ها بسته است.